Tworzenie postaci

Cześć,
W tym temacie chciałbym żebyśmy podzielili się materiałami, które służą do tworzenia postaci zarówno do mang, jak i do opowiadań. Wszelkiego tego rodzaju szablonów można znaleźć w necie mnóstwo, ale czy zdarzyło wam się stworzyć kiedyś własny na potrzeby swoich postaci? Na co zazwyczaj kładziecie największy nacisk tworząc nowe postacie? I w jakim stopniu czerpiecie inspirację z postaci ze swoich ulubionych mang i anime (np. pod względem wyglądu i charakteru)?
Oto przykład stworzonego przeze mnie szablonu. DTH kiedyś zrobił podobny na starym forum o ile pamiętam. Starałem się zrobić go jak najbardziej uniwersalnym dla różnego typu postaci. Czy uważacie, że na jeszcze jakieś kwestie należy zwrócić szczególną uwagę?

I. Część elementarna

1. Płeć:

2. Rasa:

3. Wiek:

4. Imię i nazwisko:

II. Ciało - elementy wyglądu zewnętrznego

1. ELEMENTY NATURALNE:
Włosy [kolor, długość]:
Oczy [kolor]:
Wzrost:
Waga:
Skóra [kolor, odcień]:
Elementy wyróżniające [blizny, znamiona, tatuaże itp.]:

2. GARDEROBA:
Głowa:
Tułów:
Ręce:
Dłonie:
Pas:
Nogi:
Stopy:
Biżuteria i akcesoria:

III. Dusza - elementy wyglądu wewnętrznego

1. TYP CHARAKTERU:

Widok z trzeciej osoby [ocena postaci w oczach innych postaci wokół niej]:

- Zalety:

- Wady:

Widok z pierwszej osoby [samoocena postaci]:

- Silne strony:

- Słabości:

2. Zainteresowania:

3. Marzenia:

4. Wyznawane wartości:

5. Życiowe problemy:


IV. Informacje specjalne

1. Talenty naturalne:
2. Umiejętności nadprzyrodzone:
3. Nietypowe zwyczaje i nawyki:
4. Broń:

V. Miejsce w świecie

1. Profesja/zawód/obecny status społeczny:
2. Stan majątkowy:

VI. Relacje

1. Więzi naturalne:
- Członkowie rodziny:
- Relacje i stosunki z poszczególnymi członkami rodziny:


2. Więzi bliższe:
- Przyjaciele:
- Relacje z poszczególnymi przyjaciółmi:


3. Więzi dalsze:
- Nauczyciele, przełożeni:
- Relacje i stosunki:

4. Wrogowie:


VII. Przeszłość postaci

1. Pochodzenie:

2. Wspomnienia lub momenty z życia postaci:

- Pozytywne:

- Negatywne:

Komentarz

  • okurcze chyba pierwszy raz widzę tak rozległy szablon XD zawsze takie rzeczy były dla mnie męką, zwłaszcza w erpowych grupkach, gdzie na siłę musiałam wymyślać niektóre podpunkty, które często nie miały odzwierciedlenia w historii i wgl zastosowania w późniejszym "używaniu" postaci
    jak dla mnie nie ma co się rozdrabniać tak szczegółowo nad wyglądem zewnętrznym (jak postać nie nosi kapelusza albo broni to w tym miejscu wstawiać x i niepotrzebnie wydłużać opis)
    taki wzór jest dobry kiedy już mamy dokładną historię i co najwyżej chcemy sobie zorganizować to co zrobiliśmy do tej pory - postać rozwija się z biegiem czasu i nie da się zwykle przewidzieć już na początku jaka będzie, chyba że kreujemy typową stereotypową animu postać, idąc ustalonym schematem
    ale też jak komu wygodnie, dla innych szablon może być ułatwieniem, dla mnie trzymanie się go od początku do końca ogranicza 'v'
    i wracając do głównych pytań - na własne potrzeby zapisuję sobie luźne pomysły dotyczące postaci, raczej nie robię schematów, bo wraz z kolejnymi zmianami musiałabym je edytować (co jest dość trudne przy posiadaniu kilkudziesięciu postaci)
    ulubionych mang i anime nie mam, przestałam i kupować i oglądać, projektując postać staram się być oryginalna i nie korzystać z cudzych pomysłów
    warto zwracać uwagę na to do czego postać jest potrzebna - jeśli do opowiadania, to można zaszaleć z dizajnem, jeśli będziemy ją rysować często (np w komiksie) to lepiej nie kombinować i nie utrudniać sobie zadania, męcząc się z detalami
  • @sin chyba że chodzi o opowiadanie własne, w sumie do tego się nie odniosłaś 8) wtedy się da określić z góry jak i czemu dana postać skończy
  • @rai jesli ktos jest w stanie na samym poczatku w stanie przewidziec kazde posuniecie i decyzje swojej postaci wiedzac w jaki sposob ja to zmieni to tak
    Ale tez zalezy czy mowimy o opku pisanym na kolanie i majacym kilkanascie stron czy o wielotomowej powiesci pisanej przez lata gdzie sposob myslenia bohaterow zmienia sie wraz z postrzeganiem swiata przez autora
    x lat pozniej autor wroci do "schematu" i stwierdzi ze aktualnie pisze o zupełnie innej postaci niż na początku
    gdybac mozna, a i tak wszystko zalezy od autora i od tego czy rozwinie postac wzorowana na czyms co juz kiedys bylo w cos logicznego i ciekawego
  • chciałam przytoczyć kwestię haremówek ale nawet w takowych postaci się zmieniają bardziej niż "w dziesiątym odcinku jego ulubionym kolorem stanie się czerwony bo zabije teściową w odcinku dziewiątym" więc
    dobra, rozkładam ręce, nie wiem po co aż tak obszerny opis postaci, może to się pisze jako... jak postać ma wyglądać na koniec, czy coś? ._.
    wzięłam mojego maina i nie jestem w stanie odpowiedzieć na te pytania wyczerpująco (jak relacje z poszczególnymi przyjaciółmi). nie wystarczy kto jest jego przyjacielem, i to tylko wtedy, gdy te postaci są szczególne dla fabuły? pisząc opowiadanie nawet sama i posługując się aż tak wyczerpującym schematem siedziałabym dwa lata na opisywaniu postaci pobocznych, przy których nie ma najmniejszego sensu rozwodzenie się nad ich życiem, bo pojawiają się na chwilę w danym celu. co nie oznacza że nawet nie wiem jak wyglądają i czemu są tacy a nie inni. ech.
  • @rai praktycznie każdy pisarz ma swoje szkice, notatniki pełne pomysłów zapisanych na brudno, ale nie udostępnia ich nikomu, bo to głównie skróty myślowe, raczej nie ma co rozdrabniać się nad numerem buta każdej postaci
    na mojej półce stoi bardzo pomocna książka "jak napisać scenariusz" (Raymond G. Frensham, Wydawnictwo Literackie), która zawiera wiele schematów odnośnie kreowania historii, zwrotów akcji, psychiki postaci, związków przyczynowo skutkowych, zmusza do zadawania sobie pytań odnośnie każdej podjętej decyzji podczas pisania. Co prawda odnosi się do scenariuszy filmowych, ale nie ma żadnego problemu z przerzuceniem tego na komiks, bo zasady tworzenia historii pozostają te same
    jak dla mnie o wiele lepiej poświęcić czas na wyjątkowe bg i oryginalne pomysły same w sobie niż rozkminiać nad marzeniami każdej postaci, która mignie w okienku >wo
  • Zawsze w tego typu sytuacjach przychodzą mi na myśl tzw "data booki," gdzie szczegółowo opisane są wszystkie statystyki dla ciekawskich :)

    Jednak mam wrażenie że są one dodatkiem bo kiedy planujemy historię to dobrze jest mieć spisane wiele rzeczy, jednak z reguły są to te najważniejsze plus istotne szczegóły po to abyśmy o czymś nie zapomnieli w dalszej części historii.

    W ten sposób staramy się uniknąć nieścisłości - co nie zawsze wychodzi, a widać to zwłaszcza w tasiemcach ;)

    Np autor Naruto nie zakładał przedstawienia jego rodziców, zmienił podejście dopiero kiedy sam został ojcem.
  • Schemat sam w sobie jest bardzo przydatny, ale jak dla mnie trochę zbyt szczegółowy. Moim zdaniem swobodnie można by było wywalić sekcję z ubiorem, ponieważ akurat ta rzecz jest stała tylko w konkretnych miejscach, jak na przykład szkoła (co daje nam możliwości pofantazjowania na temat mundurków wszelkiej maści), albo jeśli bohater ma posiadać jakiś szczególny ubiór, który niejako definiuje tą postać, jak na przykład Edward Elric z Full Metal Alchemist. Zresztą wygląd postaci najlepiej i tak zawsze odda szkic albo gotowy rysunek, nie?
  • Popieram, garderoba przydaje się jeśli mamy do czynienia z charakterystycznymi elementami - np "jeden pierścień by wszystkimi rządzić" ;)

    Głupio było by go zapomnieć narysować, jeśli to coś ważnego.
  • Dzieki daihatsu przyda sie chociasz ja zawsze uzywam tego z jak powstaje mangi tomu 2 i4,ale to tez jest dobre
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.